onsdag 15 augusti 2012

Kjol med "tournure" effekt.

     Gammaldags dräkter alltid inspererade modeskapare i deras kreationer. Vi kommer ihåg den provoserande korset som Gaultier skapat till Madonna för hennes tur "Blond Ambition" i 1990 och den renoverade 3-D versionen för tur MDNA i maj 2012.
John Galliano och hans "Russian Princess Lucretia" kollection

De glamourösa klänningar från Christian Lacroix:





En australejsk modeskapare Lena Hoschek tok insperation from de gammaldags dräkter med tournure


och hade designed en stillig och romantisk kjol med "tournure" effect.

Russka tjejr från min favorit syforum www.season.ru hade dopat den fantanstiska kjolen till "kjol-bomb" och försökte avslöja skredderi hemligheter . Jag blev också förälskat i den där kjolen och försökte sy den.
Mönstret är ganska enkel. Kjolen består av våd, medeldelen (hel ring) och en volang. I den originella kjolen är våden bara på framsiden. På backsiden är det en bred linnen som bindas i rosett och visar den förföriska ryggens nedredel.


     Jag är inte så ung därför konstruerade jag våden både på fram- och backsidan. Det är min variation av Lena Hoschek kjol. I sidsömmar är det öglor och på backsidan är det en knapp för att fästa tournure.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar