måndag 18 juni 2012

CHANELISMS

     Vad kommer det förs på minnet om vi pratar om Chanel? Det är utan tvekan "a little black dress" och den berömda kavajen av boucle tyg.

     Jag var alltid sugen på att lära mig den där teknologin som berömda designer använder på sina alster. Lite av deras hemligheter kunna jag hitta i boken ”Proffecional sewing techniques for designers” från Julie Cole och Sharon Czachor. Det kommer ett litet urval från boken om Chanel.













Och en liten video .
     Jag blev helt fascinerad av hur Chanel tillverkade sina kavajer och ville gärna prova den där tekniken. Det är ett resultat av mina "chanelisms: en figurpassad kavaj med smala ärmar (mån till ärmhål är bara 1,5 cm).


 Tyget hade ett välsynligt mönster därför klippte jag varje del separat for att mönstret sammanfaller.
 Istället mellanlägg med strycksida använde jag organza.
 
 Jag quiltade foder på alla detaljer. Sömmarna är nästan osynliga på framsidan.

 Sen sydde jag foder i hand med broderigarn.





Det var många timmar av ett juvelert handarbete med resultatet är värd. Kavajen är fantastiskt lätt och formbar.
     Det finns en sack som jag inte har gjort och ångrar mig. Eftersom tyget är såpass mjukt och uppluckrat måste man förstäkra den övre delen av framsidan och i midjan.

   
 Lite mer information om Chanels kavajer samt mycket information om designers plagg kan du hitta i Made by Hand blogg.
     Här kan du hitta beskrivning på den där fantastiska halsbandet från Chanel:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar